2014/10/31

Jaki jest Twój styl? - Goth



Znowu się spotykamy! Tym razem opowiem Wam o temacie bardzo dla mnie bliskim, otóż przybliżę Wam subkulturę gotycką :) Jak wiecie bądź nie, siedzę w tym od paru ładnych lat i sporo o niej wiem. Ciężko nie wiedzieć wielu rzeczy o subkulturze do której bądź co bądź się należy, prawda?

Subkultura gotycka powstała na przełomie lat 70. i 80. XX wieku, wywodzi się z nurtu post punk. Jak każda subkultura, mamy swoje wyznaczniki chociaż nie są one tak ścisłe i zdefiniowane jak w innych subkulturach, gotyk jest dość luźny, ma wiele odłamów i gałęzi. Jak większość subkultur łączy nas muzyka. Mimo nazwy, subkultura gotycka ma bardzo niewiele wspólnego z gothic metalem. Słuchamy przede wszystkim rocka gotyckiego, wywodzącego się z niego dark wave, czy muzyka darkfolkowa, lubimy również metal, np. metal symfoniczny, black metal itd.
Do najważniejszych zespołów należą niezapomniany Banauhaus, The Cure, The Sisters of Mercy, Fields of the Nephilim, Lacrimosa, czy też należące do metalu symfonicznego Therion, Nightiwsh (chociaż tutaj jest również dużo np. power metalu), Epica, Sirenia czy też nieistniejący, acz uwielbiany przeze mnie zespół Theatre Of Tragedy.
Oczywiście istnieją także polskie zespoły grające w tym stylu. Jako najważniejszy spokojnie możemy wymienić zespół Closterkeller, który jest prekursorem gotyckiej muzyki w Polsce. Świetnymi zespołami są również Artrosis, Moonlight albo nieistniejący wart wymienienia SIRRAH.
Warto wspomnieć o największej w Polsce imprezie gotyckiej, czyli o odbywającym się na zamku w Bolkowie Castle Party.
Ojeju, rozpisałam się o muzyce, a jeszcze mam tyle do napisania! Haha, brawo ja. Gotyk nie kręci się przecież tylko wokół muzyki, bardzo ważna jest jeszcze poezja, książki, sztuka malarska, rzeźby, kultury orientalne oraz oczywiście moda...

Jak już wyżej wspomniałam, subkultura gotycka ma wiele rozgałęzień:


Do najpopularniejszych z wyżej wymienionych należą:
x Klasyczny, czyli długie spódnice, gorsety, mocny mroczny makijaż, piękne mroczne stroje...
x CyberGoth, czyli nieco szaleństwa. Często spotykane krzykliwe, ostre kolory oraz oryginalne fryzury. Cybergoci często słuchają muzyki electro bądź techno. 
x Goth Lolita, czyli upodabnianie się do japońskich stylów, często fascynuje ich japońska kultura oraz Anime czy Manga, zazwyczaj ubierają krótkie spódniczki, gorsety, uroczą biżuterię i ubranka
x Pastel Goth, czyli stroje i fryzury w pastelowych kolorach, podobnie jak u Goth Lolita wybierają urocze ciuszki w delikatnych kolorach. 
x Victorian Goth, czyli stroje sprzed tej epoki, starodawne suknie, parasolki itd.

Może kilka zdjęć? :)


Czwarta postać to niezastąpiona Lady Sariel, która ubiera się w stylu goth lolita, sama szyje swoje stroje. 
Serdecznie zapraszam do odszukania jej funpage i bloga, naprawdę barwna postać.

Myślę, że wymieniłam te najważniejsze :) Tak naprawdę nie ma reguły, gdyż jak mówiłam gotyk jest całkiem luźną subkulturą, można łączyć style etc. Nie ukrywam, że nieco ciężko jest ubierać się w stylu gotyckim. Ubrania są drogie i raczej ciężko dostępne, w większości przez Internet w dodatku ze sklepów zagranicznych, dlatego jestem mocno ograniczona i mimo najszczerszych chęci nie mam możliwości aby ubierać się typowo gotycko korzystając jedynie z tego co mam ,,na miejscu", w sklepach-sieciówkach. Przynajmniej na razie, póki się nie usamodzielniłam będę tak egzystować :) Cóż, myślę, że warto poczekać gdyż te stroje mnie całkowicie zachwyciły, zjadły i nie chcą wypluć. Większość strojów jest utrzymana w ciemnej gamie kolorowej, przeważa czerń, czerwień, fiolet, granat, czasem róż i kolory pastelowe. 

Wiele osób niestety kojarzy subkulturę gotycką z satanizmem. 
Korzystając z okazji spróbuję wbić Wam do głowy:
GOT NIE JEST SATANISTĄ!!!!! 
NIE czcimy szatana, śmierci, duchów, demonów, nie łazimy wiecznie smutni.
Moja subkultura nie ma NIC wspólnego z satanizmem!!!!  


 Druga ważna rzecz. Gotem nie można zostać z dnia na dzień, nie zadawajcie głupich pytań, ,,jak zostać goth", co kupić, czego słuchać, nie róbcie niczego na siłę bo to naprawdę nie na tym ma polegać. Być goth, żeby się na mnie patrzyli, żeby się wyróżniać. Subkultura jest czymś poważnym, niesie za sobą wiele dobrego, ale też sporo przykrych doświadczeń związanych np. z brakiem tolerancji, uprzedzeniami. 
Bądźcie sobą, nie będziecie szczęśliwi będąc w subkulturze, której nie czujecie, tylko po to, aby się wyróżnić czy być ,,mrocznym ludziem". Mam nadzieję, że rozumiecie co usiłuję Wam przekazać :d
Przygotowałam dla Was kilka stardollowych stylizacji związanych z tym stylem, gdyż jak wiecie bądź nie, na Stardoll zazwyczaj ubieram się w tym stylu. Nie zawsze, gdyż uważam, że sub Mam tu znacznie więcej możliwości niż w realu. Prowadzę nawet bloga z takimi stylizacjami, może go znacie. Oto niektóre z nich:


Spotkaliście się kiedyś z subkulturą gotycką? Jakie jest Wasze zdanie na jej temat?
Co uważacie o moich stylizacjach? Spodobał się Wam artykuł?
Serdecznie zapraszam do komentowania :)

10 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy artykul, fajne stylizacje.
    katniss-ne

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie spotkałam się z subkulturą gotycką, w ogóle nie podoba mi się ale to moje zdanie :) Nie podoba mi się ten mroczny makijaż czy gorsety które noszą. Każda z twoich stylizacja bardzo dobrze pokazuje ten styl :D Artykuł jest ciekawy sporo się dowiedziałam na ten temat :)
    emi20045

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, każdy ma swoje zdanie :) To co jednemu się podoba, drugiemu nie musi.

      Usuń
  3. Z gotyckiej mody preferuję Pastel Goth i Goth Lolita :D Również spotykam się z osobami, którzy myślą, że got = szatanista co mnie wkurza ;-; Bardzo mi się spodobały stylizacje przez Ciebie stworzone, jednak najlepsza jest 1 stylka :3

    OdpowiedzUsuń
  4. Stylizacje ok , ale goth to nie mój styl.
    misskasia678

    OdpowiedzUsuń
  5. Styl goth raczej mi nie leży, ale i nie mam nic przeciwko niemu. Preferuję coś bardziej barwnego. ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale, super post .Lubię Twoje posty, a ten to chyba najlepszy z wszystkich i dobry na halloween =)Lubię ten styl, ale jakoś nie mam ochoty na zmianę stylu.
    lolkapolka9

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, pisząc ten post czuję się tak jakbym pisała o sobie i to co to napiszę ma duże znaczenie również w tym, jak nasza społeczność będzie odbierana przez ludzi z zewnątrz, co będziecie o nas wiedzieć i z czym utożsamiać. Jest to bardzo ważna kwestia, bo wobec subkultury gotyckiej jak i pewnie wielu innych krążą legendy i wiele stereotypów, których bardzo ciężko się pozbyć. Każdy członek subkultury działa na jej wizerunek i powinien o tym pamiętać :)

      Usuń
  7. To zupełnie nie ja, ale styl jest świetny :)

    agnieszka5503

    OdpowiedzUsuń
  8. Super artykuł ! Ta dla mnie ta kultura jest taka fascynująca bo ciągle mnie czymś zaskakuje . Podobają mi się ubrania Pastel Goth bo reszta troszkę śmiesznie wyglądają , ale mimo to nie mam nic przeciwko każdy wybiera taki styl w którym czuje się dobrze :)
    Super stylizacje :)

    OdpowiedzUsuń