2014/10/31

This is Halloween!

Witajcie Kochani :) Dokładnie rok temu, bo 31 października 2013 roku dodałam pierwszy artykuł na Stardoll i My! Och, pamiętam, jaka byłam wtedy zadowolona :) Bardzo szybko minął mi ten rok, a Wam? Rok później, a ja znowu dodaję artykuł o Halloween. Thank you very much!
Historia lubi zataczać koło, nieprawdaż? No dobra, zaczynajmy. W Polsce święto to nie jest specjalnie hucznie obchodzone, chociaż coraz częściej widzę w sklepach artykuły odpowiednie dla Halloween (tj. dynie etc), które mnie osobiście bardzo się podobają gdyż jak wiadomo lubię mroczne klimaty. Mimo ogólnie przyjaznego klimatu jaki niesie ze sobą Halloween wciąż budzi w Polsce wiele kontrowersji, często słyszę głosy, że to nie jest polskie święto, wiele osób jest mu przeciwna. W tym artykule przybliżę Wam nieco jego historię.
Święto Halloween pochodzi z Irlandii, a dokładniej od celtyckiego święta Samhain. Obchodzono je w okresie przygotowania do zimy, był to czas pełen pracy, przygotowywano zapasy i domy, wzmacniały się więzi rodzinne, czemu towarzyszyło wiele opowieści.
Samhain trwało 9 dni. W przeddzień Samhain obchodzono Święto Zmarłych wierząc, że wtedy granica między światem ludzi, a umarłych jest cienka i duchy mają okazję do wyrównania porachunków z żyjącymi. Aby odgonić złe duchy rozpalano ogniska, składano im ofiary uważając na to, aby ich nie urazić. Najczęściej były to symboliczne ofiary, jedzenie albo jakieś dobra... jednak czasami składano w ofierze np. lokalnego wodza... Jakie szczęście, że dzisiaj Halloween obchodzone jest inaczej, niespecjalnie chciałabym zostać złożona w ofierze. Najhuczniej USA, Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Kanadzie, organizowane są różne festyny, zabawy. Mieszkańcy przebierają się za różnorakie stwory i chodzą po domach bawiąc się w zabawę ,,Cukierek albo psikus", przyozdabiają domy dyniami w których zapalają świeczki. To chyba nie jest dla nikogo żadna nowość, prawda? A ja przygotowałam dla Was coś, czego być może nie wiedzieliście :3 
CIEKAWOSTKI:
x Tradycyjne lampiony-dynie początkowo robiono z rzepy, dynie pojawiły się dopiero po przybyciu kolonizatorów do Ameryki Północnej
x Największa Halloweenowa dynia świata ważyła aż 850 kilogramów! Nieźle, prawda?
x Niektórzy ludzie cierpią na samhainofobię, czyli paniczny strach przed Halloween!
x Halloween jest niewiele mniej dochodowe niż Boże Narodzenie
x Najpopularniejszą słodkością w tym dniu jest Snickers, a po nim Kit-katy oraz M&M's, popularne są również cukierki w kształcie ziaren kukurydzy, które mają nawet ustanowione własne święto!
x Istnieje legenda, że jeśli w Halloween zobaczymy pająka to jest on duchem czuwającej nad nami osoby
x Gdy zbliża się Halloween wiele schronisk zabrania adoptowania czarnych kotów, boją się, że mogą zostać złożone w ofierze... Jak można złożyć kota w ofierze, no jak? O.O
Osobiście uważam, że Halloween jest fajowym świętem i chętnie bym je obchodziła równie hucznie jak w Ameryce, świetna zabawa! Zrobię sobie dziś wieczór przy świecach. 
A jakie jest Wasze zdanie na temat Halloween? Obchodzicie jakoś to święto?

6 komentarzy:

  1. Świetny Artykuł ;) Najbardziej podobają mi się Ciekawostki ;D
    emi20045

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja bardzo lubię Halloween, jak byłam młodsza to nawet chodziłam po domach po cukierki :) Aktualnie już nie obchodzę w żaden sposób tego święta, ale przebrałam moją doll za wampira, haha :D
    DzikaNaomi

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja w tym roku idę z przyjaciółką zbierać cukierki :D Wedóług mnie to dobraokazja to świetnej zabawy, bo jak inaczej nazwać przebierankii "straszny" maijaż? U nas na wsi jest taka niezapisana zasada, żecukierki można zbierać, ale bez psikusów z uwagi na to, że ktoś może po prostu mieć inne zdanie na temat tegoo świeta i nie życzy sobie odwiedzin dzieci, wtedy halloween może obejść sie bez nieprzyjemności związanych z psikusami.
    oxdragonxo

    OdpowiedzUsuń
  4. Super artykuł ! Ja lubię obchodzić halloween ze znajomymi strasząc w przebraniach i całą noc zbierając cukierki jednak nie mogę tego robić co rok bo mieszkam na wsi a na wsi nie zbyt obchodzone jest to święta wiec jak tylko mogę 31 października wyjeżdżam do koleżanki do miasta ! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo mi się podoba artykuł! Halloween to świetne święto, ale moje miasto jest tak zacofane, że jakbym wyszła w stroju np ducha to bym została wygwizdana lub obgadana przy najbliższej okazji xD
    Tinashe4

    OdpowiedzUsuń
  6. Np. w Warszawie często chodzi się po domach i jest to normalne :)

    agnieszka5503

    OdpowiedzUsuń