2021/10/14

Prze­bacz, że to­nąc w smut­ku złym, cie­szyć się słoń­cem nie umia­łam.

 Dzień dobry! 

Dzisiaj przychodzę do Was z nową serią na blogu, ale starą dla mnie. Wcześniej publikowałam posty z tego działu na innym blogu, jednak zrezygnowałam z pisania tam i wspólnie z Rocką stwierdziłyśmy, że warto przenieść tego typu posty na SiM. 

Seria będzie pojawiała się w czwartki (na pewno nie w każdy czwartek, bo czasami nie będę mogła, ale postaram się pisać jak najczęściej). 

A teraz najważniejsza część – czego będą dotyczyły moje wpisy? 

Inspirujących kobiet. Głównie będę prezentowała postacie z XX wieku – aktorki, piosenkarki, działaczki społeczne, pisarki...

Zawsze wybierałam artystki bliskie mojemu sercu i tak będę robiła nadal. Mam nadzieję, że spodoba Wam się ten dział. Czekam na Was w komentarzach. 


Zapraszam na pierwszy wpis poświęcony poetce, którą jestem zafascynowana już od kilku lat – Annie Achmatowej. 




Lu­bię te roz­mo­wy po świt pro­wa­dzo­ne,
Na ma­leń­kim sto­li­ku szklan­ki wy­stu­dzo­ne,
Nad czar­ną kawą cien­kie, won­ne smuż­ki pary,
Ko­mi­nek roz­bu­cha­ny zi­mo­wym cięż­kim ża­rem,
We­so­ły ostry ton li­te­rac­kie­go żar­tu
I to pierw­sze spoj­rze­nie, bez­rad­ne, nie­od­par­te.


***


Anna Achmatowa urodziła się w Odessie w 1889 roku. Była świadkiem rewolucji październikowej, a także obu wojen światowych. Terror panujący w ZSRR dotknął ją bezpośrednio – jej pierwszy mąż został rozstrzelany, z kolei trzeci mąż oraz syn zostali wtrąceni do obozu. Ten pierwszy zmarł po kilku latach wykańczającej pracy, a drugi spędził w łagrach 13 lat. 
Wiele utworów Achmatowa poświęciła ofiarom terroru stalinowskiego.

Jej twórczość nie podobała się władzom radzieckim, dlatego publikacje Achmatowej w latach 1920-1940 były zakazane. Poetka została oskarżona o szerzenie pesymizmu, bezideowość, a tym samym gorszenie młodych ludzi. 

To nie przeszkodziło Annie w tym, aby stać się jedną z najważniejszych rosyjskich poetek XX wieku. Jej subtelne liryki traktujące o przemijaniu, losie człowieka i samotności, zyskały uznanie czytelników oraz krytyków literackich. W 1962 została zgłoszona do literackiej Nagrody Nobla. 

Uznana jest za czołową przedstawicielkę modernizmu i akmeizmu, nazwana duszą rosyjskiego Srebrnego Wieku. 

Achmatowa zmarła w 1966 roku. 


***




...I na­wet nikt nie wy­szedł
Z la­tar­nią mi na­prze­ciw.
I we­szłam w domu ci­szę,
Gdy bla­dy księ­życ świe­cił.
Pod zie­lo­nym klo­szem,
Z uśmie­chem wy­mu­szo­nym
Rzekł mi: "Kop­ciusz­ku, pro­szę,
Cze­mu masz głos zmie­nio­ny?"

W ko­mi­nie ga­śnie pło­mień,
Świerszcz ćwier­ka smęt­ne tre­le.
Ktoś na pa­miąt­kę po mnie
Wziął bia­ły pan­to­fe­lek.

I trzy goź­dzi­ki po­dał,
W bok od­wra­ca­jąc oczy.
O, miłe mi do­wo­dy,
Gdzież scho­wam was tej nocy?

A ser­cu trud­no wie­rzyć:
Nie mi­nie cza­su wie­le -
On wszyst­kim za­cznie mie­rzyć
Mój bia­ły pan­to­fe­lek.



Moje stylizacje inspirowane poetką: 




W stylizacji wykorzystałam: Buty – Fudge | Sukienka – Archive | Szal – Folk | Naszyjnik – Callie's Picks.




W stylizacji wykorzystałam: Buty – Fendi | Spodnie – Decades | Golf – It Girls | Torebka – Archive | Opaska – Pearls.


Mam nadzieję, że post przypadł Wam do gustu. W tej serii nie staram się tworzyć kreatywnych czy wyszukanych stylizacji, po prostu próbuję odtworzyć styl danej artystki w grze. 
Miłego dnia! 





Źródła zdjęć: 

https://pl.puntomarinero.com/anna-akhmatova-courage-analysis-of/
https://www.pangea.news/niero-calusio-vitale-intervista/

14 komentarzy:

  1. Bardzo się cieszę, że będziesz kontynuowała tą serię, bo jest bardzo ciekawa! :)
    Fantastycznie, że zamieściłaś również wiersze artystki, nie znałam ich wcześniej.

    Podoba mi się pierwsza stylizacja inspirowana artystką, jest piękna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę miło mi to czytać! Mam nadzieję, że kolejne posty także Ci się spodobają.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. W wiekszosci postow z tej serii zawsze mnie zaskakujesz kims nowym, wiesz jak u mnie ze znajomością poetów;) to piekne ze pomimo zakazow i mozliwych represji tworzyla wiersze poswiecone ofiarom Stalina. Bardzo podoba mi sie zcytowany fragment na poczatku wpsiu, oddzialuje na zmysly :) pierwsza stylizacja naprawde ladnie wyglada! Elegancko i cieplo na jesienne wieczory :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Niezmiernie się cieszę, że pokazuję w ten sposób kogoś nowego. Czasami staram się wybierać osoby, które nie są znane lub są niewystarczająco znane w Polsce, a ich twórczość jest naprawdę godna uwagi.

      Usuń
  3. Bardzo mnie cieszy, że reaktywowałaś u nas tę serię <3
    Uwielbiam czytać Twoje posty i poznawać postaci, o których wcześniej nie słyszałam, lub słyszałam bardzo mało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło!
      Mam nadzieję, że poznasz wiele ciekawych postaci, będę się starała takie wybierać :)

      Usuń
  4. Świetny pomysł na serię! Bardzo się cieszę, gdyż nie znałam wcześniej tej artystki, a zawsze dobrze jest się dokształcić :D Stylizacje są piękne, podoba mi się też, że są w sepii. Nadaje to klimatu!

    OdpowiedzUsuń
  5. Stylizacje 11/10!
    Sam pomysł na posty bardzo mi przypadł do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo podoba mi się edycja tych stylizacji ♥
    Nie znałam tej postaci, ciekawa osoba.
    Zauważyłam, że większość artystów danego okresu albo przeżyło jakąś tragedię albo sami bardzo smutno skoczyli życie. Jest może ktoś, komu się poszczęściło? :D tak z czystej ciekawości pytam i chętnie poczytam też o takiej osobie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa :)
      Tak, przedstawię takie panie w ten czwartek, więc w tym tygodniu zrobi się nieco bardziej optymistycznie :D

      Usuń