2013/03/30

Wielkanoc


W końcu mamy Święta Wielkanocne! Dla Kościoła i ludzi bardzo religijnych są to o wiele ważniejsze obchody, niż te, które praktykujemy w grudniu. W końcu… upamiętniają one śmierć Pana Jezusa i jego zmartwychwstanie. Przez swój czyn, Chrystus otworzył nam drogę do Nieba, by po kilku dniach ‘osiąść’ tam na stałe. To tyle, jeśli chodzi o typowo ‘pierwotne’ pochodzenie tego obrzędu. Na początku powiedziałam, że Wielkanoc jest wedle religii uznawana za ważniejsze święto, niż Boże Narodzenie. Czy ludzie, a zwł. dzieci też tak sądzą? Na pewno zdają sobie z tego sprawę, aczkolwiek przerwa zimowa jest bardziej… wyczekiwana, chociażby dzięki Gwiazdorowi. Dzięki niej wypoczywamy, spotykamy się z bliskimi. Gdy byłam mała o wiele bardziej cieszyłam się na grudzień, niż na marzec/kwiecień. Teraz to się zmieniło. Wydaje mi się, że trzeba dorosnąć, by ujrzeć prawdziwe piękno Świąt Wielkanocnych. Po pierwsze, zwykle (choć w tym roku nadal posiadamy mini ‘Antarktydę’) przynoszą nam one wiosnę, która sama w sobie jest długo wyczekiwanym momentem. Pojawia się zieleń, słońce. Czas postu i zastanawiania się nad samym sobą. Kim jestem? Co chciałbym w sobie zmienić tak, aby Jezus Chrystus przybył do mojego serca na ten cudowny okres i wszystkie inne miesiące? Zauważamy także, że poświęcenie się dla sprawy to dobre wyjście. Idziemy na święconkę, którą kolejnego ranka wspólnie spożywamy przy stole. Ten obyczaj jest ważny, łączy nas, choć na chwilę. Pamiętam, gdy babcia opowiadała mi w czasach dzieciństwa jej Wielkanoc. Jej mama chowała pisanki w ogrodzie, a całe rodzeństwo śmiało się w słońcu i z maluteńką pomocą taty, szukało jajek wśród trawy. Niektórzy nadal tak robią, choć teraz raczej praktykuje się ‘Zajączka’. Czy tylko ja, jako 6 letnia dziewczynka kładłam na stole sałatę, by zwierzę wzięło jedzonko w zamian za prezent? Może, choć staram się wierzyć, iż nie tylko ja byłam taka dziwna! Nie zapominajmy też o Śmigusie Dyngusie! Jeśli… zostaniecie ochlapani malutką ilością wodą nie martwcie się, wiele lat temu wylewano na siebie całe wiadra!
 Wielkanoc, wreszcie Wielkanoc. Święta ‘poświęcenia’, radosne i wesołe. W tym roku mało odczuwalne, a wszystko przez pogodę.
  Mimo to mamy nadzieję, że wszyscy spędzicie je na swój własny, rodzinny sposób. Wszystkiego najlepszego!

16 komentarzy:

  1. Ciekawy artykuł :) Także życzę Wesołych Świąt Wielkanocy ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za życzenia i nawzajem <3 :D

    OneFeeling

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo długi artykuł. Mam nadzieję, że go przeczytam w całośco ;)
    Witchkara

    OdpowiedzUsuń
  4. hahah.. nie, nie kładłam sałaty na stół :D

    myślę, że bardziej odczuwalne są święta wtedy, kiedy dopisuje pogoda.. w tym roku niestety zawiodła nas wiosna, miejmy nadzieję, że chociaż lato będzie upalne ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. @ Adula100
    Niestety, lato ma być krótkie i chłodne.
    Musimy trzymać kciuki, aby takie nie było :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Cieszę się, że wreszcie mogłam na którymś blogu przeczytać o świętach Wielkanocnych jako o świętach najważniejszych w całym roku każdego Chrześcijanina :)
    Bardzo podobał mi się Twój artykuł i życzę Tobie również wszystkiego co najlepsze w te święta! :)

    prettybroooklyn

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja od zawsze bardziej lubiłam wielkanoc :0. Jakoś bardziej ją lubię, może dlatego, że lubię wiosnę i wiosenne kolory ;p.

    OdpowiedzUsuń
  8. Masz rację, nie odczuwam w ogóle tych świąt, a wszystko przez tą pogodę, może gdyby było ciepło te święta byłyby fajne. Wesołych Świąt :D

    agi941

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawy artykuł. :)
    Wzajemnie ! :))

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny artykuł. Wesołych ;D

    Karolina3897

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajny artykuł, dziękuję i nawzajem :)

    nivea11

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję, Wam i wszystkim komentującym również życzę wesołych ;)

    izolda1996-k

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajny artykuł :) I wszystkiego dobrego na święta :)

    PunkWikulina

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja nie lubię świąt Wielkiej Nocy, Boże Narodzenie rządzi!
    Wesołych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawy artykuł. Mam niezbyt przyjemne wspomnienia z dzieciństwa na temat Wielkanocy, ale teraz, jako nastolatka lubię ją bardziej, niż Boże Narodzenie. Może dlatego, że zazwyczaj (!) jest już cieplej, świeci słońce, ćwierkają ptaszki i czuć w powietrzu wiosnę.

    OdpowiedzUsuń