2013/10/31

Kilka słów o Halloween



Witajcie :-) Jestem Weronikao99, dziś zaczyna się mój okres próbny na tym blogu, mam nadzieję, że pozwolicie mi zostać na nieco dłużej :-)
 Dziś 31 października-Halloween.
 Choć w Polsce nie jest jeszcze zbytnio obchodzone, mam nadzieję, że ulegnie to niedługo zmianie. Przybliżę wam, skąd wzięło się to ciekawe święto. 
Halloween pochodzi od celtyckiego święta Samhain. Był to okres, w którym rolnicy przygotowywali się na nadejście zimy. Był to czas pełen pracy, przygotowywano zapasy na zimę,  wracano do osad z letnich, okres wzmacniania więzi rodzinnych, a co za tym idzie i wielu opowieści. Uroczystość trwała aż 9 dni i  mocno rozpalała wyobraźnię Celtów.W przeddzień Samhain obchodzono Święto Zmarłych, wierzono, że wtedy granica między światem rzeczywistym, a nadprzyrodzonym jest bardzo niewielka, dla duchów była to ostatnia szansa na wyrównanie porachunków z żyjącymi. Rozpalano wtedy ogniska aby odgonić złe duchy, składano im ofiary uważając też, aby ich nie urazić. Nieraz były to symboliczne ofiary, ale czasem składano w podarku duchom np. lokalnego wodza.
Jako ciekawostkę dodam, że powszechnie uważa się, że latarnie z dyni pochodzą z Ameryki, jednak nie-to też jest zwyczaj celtycki, jednak zamiast dyń używano czaszek...Różnica? Dla mnie spora.
Dziś Halloween najbardziej obchodzone jest w USA, Kanadzie, Irlandii oraz Wielkiej Brytanii. Organizowane są maskarady, gdzie młodsi i starsi obywatele przebierają się za najróżniejsze potwory, nieraz dzieci bawią się w znaną zabawę ,,Cukierek albo psikus", odwiedzają specjalnie przygotowane domy wystylizowane na ,,straszne", organizują też wróżbę, polegającą na ustawieniu dookoła 12 zaświeconych świeczek, następnie przeskakują dwanaście razy nad świeczkami, a te świeczki, które nie zgasną obrazują  szczęśliwe miesiące nadchodzącego roku. Tradycją są też wspomniane już wcześniej latarnie z wydrążonych dyń, stawiane w oknach i  nieraz upiornie ozdobionych ogrodach.
W Polsce Halloween nie jest jeszcze tak hucznie obchodzone, są jednak organizowane imprezy w wielu klubach, nocne spektakle teatralne i seanse filmowe. W szkołach też nieraz organizowane są z tej okazji dyskoteki, coraz częściej zdarzają się również dzieci grające w ,,Cukierek albo psikus".
Niestety, w związku z pogańskimi korzeniami tego święta, spotyka się ono z krytyką ze strony Kościoła. Jest to również ważne wydarzenie dla Kościoła Szatana, z tego powodu Kościół niestety utożsamia je z Kultem Szatana.
A wy obchodzicie jakoś Halloween?
Uważacie to święto za potrzebne, czy może sądzicie, że jest to jedynie okazja na zarobek dla sprzedawców? 
Chcielibyście, aby było obchodzone w Polsce równie hucznie, jak w innych krajach?
Wypowiadajcie się!

23 komentarze:

  1. Jak dla mnie to nie jest Polskie święto i go nie obchodziłam, nie obchodzę i obchodzić nie będę. Nie wiem po co wprowadzać zagraniczne święta do Polski. Czy my to robimy ? To tylko moje zdanie i nie jestem za tym :)

    OdpowiedzUsuń
  2. zgadzam się z Clear180

    mam takie same zdanie

    tu jest Polska i obchodzimy tylko Polskie święta

    OdpowiedzUsuń
  3. eh w Polsce już jest Halloween --.--

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety, mam na ten temat odmienne zdanie niż wy. Może wiecie, może nie, ale np. choinka na Boże Narodzenie pochodzi z Niemiec, walentynki, pisanki Wielkanocne, Śmigus Dygus- to też nie są polskie święta, ale się przyjęły i teraz traktujemy je jak nasze, może w przyszłości Halloween będzie traktowane tak samo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Według mnie mogłoby być bardziej obchodzonwe w Polsce :)
    Ok,to święto ma pogaańskie pochodzenie. Ale czy u nas w kraju ktoś obchodazi to święto w sposób pogański? U nas głównie chodzi o to żeby się przebrać, pochodzić po mieście i pozbierać słodycze, to wszystko, przecież nie ma w tym nic złego :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak ktoś chce, niech obchodzi nawet jesli święto pochodzi z Afryki ;D Ja sama nie świętuje halloween bo jestem chyba za stara na chodzenie po cukierki a na seasne nie chodzę bo nie przepadam za horrorami ;D Mimo wszystko za dzieciaka świetnie sie bawiłam przebierejąc, dlatego uważam że jest to ciekawe święto. Co do przekonań kościoła, to jak zwykle się burzą. ja jestem wierząca a Halloween obchodziłam i jakoś nie kojarzę czczenia szatana ;_;

    izolda1996-k

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety moi rodzice nie tolerują tego, że chcę obchodzić Halloween. Uwielbiam się przebierać .. oni myślą, że jest to tylko i wyłącznie pogańskie święto i nie powinniśmy go obchodzić tylko na groby chodzić -,-. Żenada. W Ameryce KAŻDY DOSŁOWNIE KAŻDE DZIECKO JEST PRZEBRANE a u nas w Polsce są tylko jednostki. A szkoda ..
    mhahahah

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajnie, że świecąca w środku świeca oznacza duszę, gdy wystawiamy dynię przed domem zapraszamy duchy i demony do środka. To święto może i jest zabawne i "ciekawsze" od dnia wszystkich świętych. Hallowen nie jest traktowane przez nasz kościół i uważane jest, że Chrześcijanie nie powinni obchodzić tego święta bo to tak jakby wyznawali szatana ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie obchodzę święta jakim jest Haloween jednak je lubię, jest to pogańskie święto za co nie za bardzo je wielbię jednak jest to jeden z nielicznych dni kiedy dzieci się cieszą no i oczywiści mają dużo słodyczy. Jest też bardzo dużo dyń, które po prostu kocham <3

    Asinek.xd

    OdpowiedzUsuń
  10. Święto Halloween zapoczątkowali Celtowie. Celtyccy kapłani, nazywani druidami, czcili w tym dniu w szczególny sposób boga śmierci Samhain. Tak więc dzień ten stał się świętem śmierci, gdyż tego dnia bóg celtycki wywoływał duchy, złych zmarłych, którzy odeszli w ciągu ostatniego roku. Według celtyckich wierzeń, w tym czasie złe duchy wędrowały po wsiach dokuczając ludziom. Celtowie spodziewali się prześladowań ze strony złych duchów, co wcale nie było dla nich czymś zabawnym. Ludzie ci wierzyli, że przez składane ofiary za grzechy zmarłych, winy mogą być odpuszczone a uwolnione dusze mogą osiągnąć niebieską chwałę.
    Celtowie mieli swoich satanistycznych kapłanów nazywanych druidami. Owi kapłani 31 października wyruszali od zamku do zamku domagając się jedzenia, a ci, którzy im odmówili byli przeklinani. Niejednokrotnie zdarzało się, że kapłani nie tylko oczekiwali na jedzenie ale żądali ofiary z ludzi, głównie chodziło o młode dziewczęta, które następnie były składane w ofierze szatanowi poprzez spalenie na stosie. Jeżeli wydana dziewczyna zyskiwała ich aprobatę, zapalali świecę uczynioną z ludzkiego tłuszczu i wkładali ją do wyrzeźbionej głowy Jacka 0-Lanterna, co miało chronić wszystkich domowników od demonów. Jeśli oczekiwania nie zostały zaspokojone następował czas trików, czyli sztuczek( "treat or trick").
    Nieodzownym elementem Halloween były przeraźliwie czarne stroje. Zwyczaj ten wywodzi się z przekonania, że właśnie tej nocy duchy zmarłych włóczą się po ziemi. Celem stroju miało być zmylenie złego ducha, by myślał, że jest to jeden z duchów i pozostawiał takiego człowieka w spokoju.
    To nie jest nasze święto. Zaczynamy obchodzić je a nawet nie wiemy co oznacza.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak dla mnie fajne święto. Ale nie dla Polaków ;)
    1karo1

    OdpowiedzUsuń
  12. Komentarze typu "W polsce nie powinna być świąt zagranicznych" mnie popsostu śmieszą. :)Jesli tak uważacie, to dlaczego na waszych domach co roku są wywieszane kolorowe lampki i strojona choinka na wigilie? (Te tradycje zawędrowały z zachodu.) Dlaczego macie 12 potraw w wigilię (Morze sródziemne). Dlaczego dostajecie prezenty od "mikołaja" ? Walentynki też mają korzenie pierwotne na zachodzie. Dzień kobiet, dzień chłopaka, dzień dziecka tez zupełnie nie polskie(Ameryka i achodnia europa)


    Szczerze wolałbym po stokrość razy więcej obchodzić Haloween niż wszystkich świętych :') Tak uważąjcie mnie za sataniste. Pozdrawaim :3

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja myślę, że Halloween nie powinno być obchodzone.
    Jasne fajnie się od czasu do czasu przebrać, ale od tego jest karnawał.
    U nas obchodzi się Święto Zmarłych a nie wywija jakieś maskarady
    TheOnlyProff

    OdpowiedzUsuń
  14. @TheOnlyProff

    Szkoda mi ciebie, bo nie lubisz czegoś ze względu na to, że masz narzuconą wiarę. Starasz się być dobrym chrześcijaninem, ja też nim jestem przed chwilą byłem u spowiedzi zaraz idę na "Cukierek apbo psikus" Boli ?

    OdpowiedzUsuń
  15. Tak bardzo przejmujecie się halloween, które jest zagraniczne, ale walentynki, które także nie są polskie, to obchodzicie. .-.
    bad_lady123

    OdpowiedzUsuń
  16. Kurde, dziwni jesteście! W halloween powinniście się bawić, a nie potwierdzać zdanie naszych rodziców, babć i katechetów! Po za tym odnoszę wrażenie, że mam do czynienia z bandą jakiś zgorzałych katolików. O 20 idę na zabawę związaną z halloween, zombie walk i chce się świetnie bawić! Cukierek albo psikus, brzmi świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. @uplooad
    Popieram Cię, dobrze, że można kogoś normalnego znaleźć! :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja kocham Hallowen. Nie widzę w tyn święcie nic złego. Małe dzieci, które chcą się pobawić i zjeść cukierki. Co w tym złego? Oczywiście każdy ma inne zdanie i nie będę nikogo obrażać :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Jestem katoliczka, ale chodzę na halloween. Przecież my tego tak bardzo nie świętujemy. Nie stroimy domów, większość osób nie robi sobie nic z tego święta. To jest tylko zabawa. Mam nadzieję, że w tej nudnej Polsce w końcu przyjmie się to wspaniałe święto. Choinka albo koszyczek wielkanocny to też pogańskie święta a kościół je uznaje. Cukierki oddaje biednym. Nie widzę w tym nic złego.
    ada9000love

    OdpowiedzUsuń
  20. Zgadzam się z pawelosieczowa.
    Wolałabym obchodzić halloween zamiast wszystkich świętych.
    Idę zmywać sztuczna krew ;p

    OdpowiedzUsuń
  21. Fajnie by było, jakby było to miło odbierane przez Polakow, dla dzieci to wielka radocha dostać za darmo cukierka, niestety większość ludzi tylko poszczułoby psami.

    Przynajmniej można udać się na jakąś prywatkę i smiesznie spedzic czas ;p

    OdpowiedzUsuń
  22. Kontrowersyjny temat :P Było mi to obojętne, i miałam zdanie podobne do Waszego - co w tym złego? Przecież święto zmarłych jest na następny dzień. Ale rok, czy tam dwa lata temu, kiedy pani z religii wytłumaczyła wszystko na ten temat, zmieniłam zdanie. Nie jestem wzorowym człowiekiem, i jeżeli chodzi o religię to niestety bardzo mi daleko do tego, ale jeżeli chodzi o Halloween, jestem przeciwna temu. Nie będę tego opisywać, bo i tak nie przekażę tych słów tak, jak moja nauczycielka xd Rozumiem przebrać się, powygłupiać, ale nie w ten dzień, i nie świętować tego "święta", szczególnie jeżeli się o nim nic nie wie ;P Nie chodzi tu o "patriotyzm" ale o religię ;P I NIE o to, że RELIGIA MI ZABRANIA, A JA NIE MAM WŁASNEGO ZDANIA, tak jak powyżej to komentujecie. Wymieniajmy się opiniami, ale nie w sposób obraźliwy, hmm? To, że ktoś uważa święto niezgodne z jego religią, to jego sprawa i Wam nie musi być z tego powodu "ŻAL".

    SC18

    OdpowiedzUsuń
  23. u nas nie można go obchodzić. Jak ksiądz zobaczył moją kumpelę chodzącą po słodycze, to naryczał po niej

    OdpowiedzUsuń