2011/06/26

Jak zmieniała się moda na przestrzeni minionego wieku?

 "Moda przemija, styl pozostaje"
~Coco Chanel 
    Raczej zastanawiamy się co modne jest teraz, ale czy nie warto "podpatrzeć" przeszłość? Wbrew pozorom dużo zawdzięczamy tamtemu stuleciu, często rzeczy modne kilkadziesiąt lat temu wracają do nas w tylko lekko zmienionej formie. Jak wiele osób ma w swoich zasobach małą czarną- jest ona jednym z  "wynalazków" minionego wieku.
 W poszukiwaniu ubrań stylizowanych na wcześniejsze dekady polecam udać się do sklepu Decades, większość z nich jest nawet podpisana.

Styl ostatnich dekad
Al'a lata 20-te - kobiety zaczęły "nosić" krótkie włosy (najczęściej pofalowane), ozdabiano je małymi kapeluszami lub opaskami (czasem z długimi,wystającymi piórami [nie nadawały się jednak do codziennego ubioru]). Sukienki były zazwyczaj za kolana (o wiele krótsze niż w poprzednich latach). Nie zaznaczano talii, jeśli już to lekko i bardzo nisko .Mimo, że stroje były bardzo skromne to masa dodatków zdawała się je uzupełniać, torebki trzymano w rękach . Tamtą dekadę charakteryzowały również długie perły na szyjach. Czarny zdecydowanie był wtedy najmodniejszym kolorem, dużą popularnością cieszyła się mała czarna.
W Latach 30-tych włosy "stawały się" coraz dłuższe, zaczęto nosić ubrania z wyżej i mocniej zaznaczoną talią, dopasowane do sylwetki. Jednym z najpopularniejszych wzorów tamtych lat były kwiaty. Często ubierano żakiety, w przeciwieństwie do wcześniejszej dekady stroje bardzo podkreślały sylwetkę. 
Lata 40-te - na wstępie napisze, że właśnie wtedy właśnie powstał pierwszy strój bikini:) Zapoczątkował się trend na słynne pin-up girls. Sukienki były zazwyczaj zwiewne, marynarki "zwężane" do dołu- bardzo podkreślające talię. Pojawił się również pierwszy twinset, czyli w skrócie (o ile dobrze pamiętam) komplet złożony z bluzki i swetra zrobionego z takiego samego materiału.
Chyba nigdy nie pozbędę się wizji lat '50 jako kobiety uśmiechniętej do granic wytrzymałości, oczywiście zawszę "odzianą" w piękną, obcisłą w talii suknie z rozkloszowanym dołem. Hitem okazały się sukienki bez ramiączek. Modne tak jak i teraz były groszki. Ta dekada znana jest również z rock'n'rolla, który zrewolucjonizował nie tylko muzykę ale również modę, szczególnie styl ubierania ówczesnych nastolatków. Właśnie w tej dekadzie Coco Chanel zaprojektowała torebkę 2.55 (dostępną z resztą na Stardoll), choć obchodzi już swoje 56. urodziny to nadal jedna z najpopularniejszych. Niezwykłe w niej jest to, że była jedną z pierwszych (chyba nawet pierwszą) damską torebką na ramie, wcześniej wszystkie panie musiały trzymać je w rękach.
W latach 60-tych skłoniono się bardziej ku dziewczęcym kształtom, pojawiła się minispódniczka (a raczej została bardziej "rozpowszechniona"). Modne były sukienki bez rękawów, lekko lub bez podkreślenia talii, w przeciwieństwie do lat 20-tych - dopasowane do sylwetki. Noszono krótkie jak i długie ("wysokie") fryzury. Yves Saint Laurent zaprojektował wtedy pierwszy smoking dla kobiet.
Tamta dekada to początek ruchu hipisowskiego. Hipisi mieli własną kulturę i styl życia, a co za tym idzie wykształcili sobie również swego rodzaju "modę". Często sami robili ubrania i dodawali do nich wszelkiego rodzaju naszywki, mile widziane były pacyfki wśród koralików i rzemyków, a także długie włosy- i to nie tylko u pań:)
Styl lat 70-tych był inspirowany głównie (wyżej wspomnianym) ruchem hipisowskim. Popularne stały się kwieciste wzory, odważne łączenia barw, lekkie tkaniny i różne elementy folkloru z wielu krajów. Charakterystyczne były również długie kołnierze. Nie można także zapomnieć o szerokich dzwonach. Może nawet tamta dekada była lekko kiczowata.
Bardzo charakterystyczne dla lat 80-tych są obszerne ramiona (a raczej 'poduszki' dające takie złudzenie),  legginsy z elastycznego materiału, szerokie marynarki, duża biżuteria oraz dżinsowe komplety.
W ostatniej dekadzie XX. wieku ('90) dalej panował trend na ''szerokie'' ramiona, różnorakie legginsy i dżins. Powróciła mini, modne stały się także dresy. Oczywiście hitem nadal były dzwony...:)
Kolejno: lata 20-ste (dodałam kardigan), 50-te (dołożyłam torebkę), 60-te (zamieniłam szerokie,eleganckie spodnie na czarne dżinsy)

Bardzo skróciłam artykuł, ponieważ wydawał mi się za długi. Mam nadzieję, że nie pomyliłam się w żadnej kwestii:)

62 komentarze:

  1. Fajne,ciekawe i dobry pomysł na artykuł

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny pomysł na artykuł, miło i szybko się czyta :)

    Kiryee

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie, fajnie, ale nie wspomniałaś o modnych fryzurach w latach późniejszych (a na długość fryzur zwracałaś uwagę pisząc o latach 20-tych, 30-tych). Np. w latach 80. modna była tzw. trwała. :P

    Kicz?

    I tak wiem to wszystko, o latach starszych może mi opowiedzieć babcia, a o 70. itd. już rodzice, bo byli wtedy dziećmi i nastolatkami. ;P

    Niezbyt chciało mi się to czytać, no ale przebrnęłam.

    OdpowiedzUsuń
  4. mnie to za bardzo nie ciekawi. nie lubię czytać takich informacji na jakiś blogach o stardoll. ale to moje zdanie. mnie po prostu to nie interesuje :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Całkiem ciekawe, choć nie zbyt interesuje mnie tamtejsza moda.:D

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajne, dużo się dowiedziałam o poprzednich dekadach. Poczułam się jakbym tam byłam. Ale było to pisane takjakby na jednym wdechu. Bez żaadnych kolorów. Na końcu juz zaczęłam się meczyć, czytając to.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawe. Dużo czytania ale warto :]


    Wikusia469

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny pomysł na artykuł. Aż chce się go czytać :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Super. a zwłaszcza że można se poczytac :)

    OdpowiedzUsuń
  10. za długie... nie chce mi się czytać już pierwsze słowa mnie nudzą xd

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jest bardzo interesujący (:

    OdpowiedzUsuń
  13. W innych dekadach, moda była fascynująca aż chciałabym się cofnąć i czasami żyć w tamtych czasach.

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetny artykuł. Bardzo mnie wciągnął.

    OdpowiedzUsuń
  15. fajny! :D. tak, kultowa torebka Chanel jest boska.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawie napisany :)

    OdpowiedzUsuń
  17. fajny , pomysłowy artykuł :)

    moda-na-styl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Jeszcze nie czytałam, bo muszę kończyć, ale jak warto, to jutro siadam i czytam :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Ciekawa lektura ; ) Podoba mi się : )

    OdpowiedzUsuń
  20. no fajny pomysł i fajny artykuł <3

    OdpowiedzUsuń
  21. myślę, że artykuł ten jest przydatny dla b. wielu osób. ! Dużo się z niego dowiedziałam i pomysł był naprawdę fajny. ;) <3

    OdpowiedzUsuń
  22. Uważąm, że artykuł jest ciekawy ;] Ale dla jakby każdego ,,stylu" dałabym jego fotkę ;]

    OdpowiedzUsuń
  23. uważam tak jak mileystarxD ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie chcę mi się tego czytać ;D

    OdpowiedzUsuń
  25. Fajny pomysł na artykuł, miło i szybko się czyta :)

    OdpowiedzUsuń
  26. nie czytam za dużo tu tego ;p

    OdpowiedzUsuń
  27. świetna notka
    Sweet__MimiSky

    OdpowiedzUsuń
  28. bardzo sorrki za trola http://staticrps.komixxy.pl/uimages/201106/1309172803_by_eeeliiizkaaa13_500.jpg

    OdpowiedzUsuń
  29. Przeczytam później bo teraz nie mam czasu

    OdpowiedzUsuń
  30. 1 stylizacja jest świetna :)
    w ogóle masz talent do robienia stylizacji, każda jest dopracowana.

    OdpowiedzUsuń
  31. Lubię takie posty ; )

    OdpowiedzUsuń
  32. super że napisałaś o tym :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo ciekawy artykuł. Cieszę się, że jesteś redaktorką :)
    BellSweetCandy

    OdpowiedzUsuń
  34. Kidy będzie kolejny artykuł? :)

    OdpowiedzUsuń
  35. BellSweetCandy- dzień/dwa:)

    OdpowiedzUsuń
  36. Świetny artykuł :)

    Alice_0-0

    OdpowiedzUsuń
  37. Uwielbiam tę tematykę. Ładnie i zgrabnie scharakteryzowane. ; )

    OdpowiedzUsuń
  38. Naprawdę rewelacja! Moda jest niezwykle ciekawym kierunkiem! Osobiście uważam, że warto zwracać uwagę na detale. Ja np. teraz stawiam na proste, ręcznie robione rzeczy, a dzięki produktom od http://welnabawelna.pl/wloczki-sztuczne jestem w stanie je przygotować :)

    OdpowiedzUsuń