2014/11/29

Czas wróżb!-Andrzejki

Witajcie Kochani :) Co tam u Was? U mnie świetnie, zbiegałam się dziś trochę po mieście, ale to nic, jestem bardzo zadowolona. Czeka mnie ciężki tydzień; egzaminy próbne, urodziny, Mikołajki i cała reszta, która towarzyszy mi w co tydzień. Jak wszyscy dobrze wiemy, jutro imieniny Andrzeja! Wieczór przepowiedni i tajemniczych wróżb mających pokazać nam naszą przyszłość... Nie ważne, czy się w to wierzy czy nie, można spodziewać się udanej zabawy w towarzystwie znajomych i miłego wieczoru :)
A czy zastanawialiście się kiedyś, skąd wzięło się to święto? 
Tak naprawdę Andrzejki sięgają zamierzchłych czasów. Wierzono, że przed adwentem duchy zmarłych mają łatwy dostęp do naszego świata i mogą nam pomóc. Istnieje koncepcja, że święto pochodzi ze starożytnej Grecji, w której to wierzono, że dusza człowieka po śmierci zyskuje dar jasnowidzenia i może nam zsyłać prorocze sny, była to ważna część ich religii i Grecy często prosili o pomoc zmarłych.
W Polsce pierwsze wzmianki na temat Andrzejek pojawiły się w XVI wieku, określano je jako Jędrzejki. Były obchodzone jako święto pogańskie, ku czci matki Ziemi. Wierzono, że na Ziemi pojawiają się różne duchy i chochliki, które mają moc spełniania wróżb. Był to wieczór przeznaczony dla panien-mężczyźni oraz kobiety zamężne nie brały udziału w zabawach. Rozsypywały na polach ziarna lnu i konopi, a potem zgarniały je za pomocą męskich spodni co miało pomóc w przyciągnięciu przyszłego męża. Często też pościły i modliły się cały dzień, co miało owocować ukazaniem się przyszłego męża we śnie. Popularnymi zwyczajami było również znane nam do dziś lanie wosku *kto napisze w komentarzu słowo rak będzie brał udział w losowaniu prezentu*. Obecnie Andrzejki obchodzi każdy kto chce. W restauracjach organizowane są imprezy, w szkołach zabawy andrzejkowe. Większość znanych mi osób nie traktuje ich poważnie, ja z resztą też nie, ale kto wie? Może akuratnie się spełnią? Osobiście nie obchodziłam w tym roku tego święta. U mnie w szkole była dyskoteka tylko, że beze mnie. W domu nie chce mi się niczego organizować.
A Wy jak spędziliście/spędzacie/spędzicie Andrzejki? Jakie zdanie macie na temat wróżb?
Co wywróżono Wam w tym roku?
Prezent z ostatniego postu wygrywa Amara0122, masz 24 h na odbiór nagrody u Weronikao99

9 komentarzy:

  1. Andrzejki obchodziłam, gdy byłam na prawdę małym dzieckiem :D Jak na razie nie planuję nigdzie iść- jestem chora. Rak tylko wie kiedy będę zdrowa!

    OdpowiedzUsuń
  2. Rak

    Nathalia1255 ( tak nazywam się na stardoll, zapraszam do mojego apartamentu! )

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja miałam w czwartek dyskotekę andrzejkową i było super . Kto ma znak Rak?
    AleDeDzula

    OdpowiedzUsuń
  4. Jam mam znak zodiaku Rak. :D Nie obchodze andrzejek, nigdy tego nie robiłam, ale to fajne swieto. ;) Nie pomyslalabym, ze siega az do starozytnej Grecji. :o

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja w tym roku przegapiłam Andrzejki , lecz zawsze je obchodziłam :C jestem smutna z Tego powody, ale zarazem szczęsliwa ponieważ w tym czasie pomagałam starszej babci w domu ..sąsiadce i dla mnie było szcześciem widzieć jak sie uśmiecha i jest wdzięczna za pomoc. Dlatego nie żałuję ,że starciłam ten jeden dzień ^^
    QueenRoyal.

    OdpowiedzUsuń
  6. Rak.
    W mojej klasie będą obchodzone andrzejki ;D

    PrincessaZuza

    OdpowiedzUsuń
  7. Rak ;p
    Ja miałam już dyskotekę andrzejkową, którą spędziłam najlepiej <3
    Mogę powiedzieć, że były to moje najlepsze andrzejki xD

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja jak co roku spędziłam Andrzejki ze znajomymi. Wróżyliśmy mimo, że nikt w te zabobony nie wierzy, a później poszliśmy do klubu na imprezę.

    OdpowiedzUsuń