2017/12/24


Na pewno każdy z Was zna tę tradycję, choć może nie każdy ją kultywuje. Nie będę się rozwodzić nad tym, w jaki sposób zazwyczaj często kończą się wyjścia na pasterkę wśród starszej młodzieży i studentów, bo jest to powszechnie wiadome. Skupię się natomiast na historii mszy. 

Pasterka to niezwykle uroczysta msza, która odprawiana jest na całym świecie. Odbywa się w nocy, z 24 na 25 grudnia. Nazywana jest "pasterką", ponieważ odbywa się na cześć pasterzy, którzy oczekiwali na narodziny Jezusa i jako pierwsi złożyli mu hołd. Jej początki sięgają już IV w., kiedy w Rzymie nakazano odprawianie w dzień Bożego Narodzenia aż trzech specjalnych mszy świętych: pasterki w nocy, mszy o świcie i mszy w dzień. Początkowo msze odprawiali tylko papieże. Trzy msze tłumaczono jako potrójne narodzenie Jezusa: zrodzenie przez Boga Ojca, narodzenie w czasie z Maryi oraz mistyczne narodzenie się Jezusa w ludzkich sercach. Jak wiemy, aktualnie odprawiana jest jedna msza, o 24, jednak w niektórych parafiach odprawia się także pasterkę wcześniej, tak aby mogły w niej uczestniczyć dzieci. 

Jak widzicie Soxo_ też ma zamiar iść na pasterkę (idzie za mnie, bo ja się nie wybieram). W związku z tym prezentuję Wam trzy zimowe stylizacje, które - moim zdaniem - nadawałyby się na taką okazję.



22 komentarze:

  1. Ja nigdy nie byłam na pasterceXD Styluzacje piękne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety nie chodze do kościoła, nie czuje potrzeby jeszcze a na pasterce bylam dwa razy w życiu. Wolimy w domu pospiewać. Stylizacja nr 1 i 3 ładne:)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja tam nie chodzę na pasterkę xd jeśli chodzi o stylizacje to podoba mi się pierwsza i druga :)

    martusia-16

    OdpowiedzUsuń
  4. Do kościoła nie chodzę, jeśli nie muszę. Stylizacje super.

    OdpowiedzUsuń
  5. Stylizacja druga najlepsza ;p
    Nie rozumiem ludzi, którzy nie uznają się za katolików, ale obchodzą święta ;p
    aleksandra83S

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dlaczego mieliby tego nie robić? Jest to bardzo fajna tradycja i właśnie tak to inni traktują, jako tradycję, świetną atmosferę i przyjemny czas z rodziną.
      Jak to Krzysztof Gonciarz powiedział - powinno się to traktować jako komplement, że Wilgilia i Boże Narodzenie jest tak fajne, że nawet ateiści chcą je obchodzić :) Dlatego katolicy powinni się z tego cieszyć, a nie oburzać jak w większości przypadków :D

      Usuń
    2. Ludzie niewierzący w Boga obchodzą Jego narodzenie? ;p
      Wg mnie po prostu każdy lubi dawać i dostawać prezenty, ale nie na tym to przecież polega

      Usuń
    3. Nie obchodzą jego narodzenia, ani nawet nie obchodzą tego w wymiarze religijnym.
      Co więcej według mnie niekoniecznie chodzi o prezenty, tylko jak mówiłam o fajnie spędzony czas z rodziną. A może i też chodzi o nie robienie przykrości wierzącej części rodzinie i nie siedzenie zamkniętym w pokoju jak ostatni buc podczas gdy inni świętują. Uważam, że każdy chrześcijanin powinien cieszyć się, że ateista chce razem z nim uczcić ta ważna dla wierzącego chwile, a nie oburzać się i pozbawiać [ateisty] tej możliwości. Dla mnie to jest super, że mimo tak religijnego (skomercjalizowanego również) święta osoby z tak skrajnymi od siebie poglądami mogą usiąść przy jednym stole i uszanować siebie nawzajem :)

      Usuń
  6. Też nie byłam na pasterce. Wolę siedzieć pod kołdrą. :) Stylizacje na bogato! Druga to moja faworytka.

    OdpowiedzUsuń
  7. Chodzę na Pasterkę chyba od 4 lat i nie widziałam tak wystrojonych ludzi XD Nw kto ma czas żeby tak się szykować na mszę o północy ;p
    Druga jest najlepsza
    ola4077

    OdpowiedzUsuń
  8. nie byłam nigdy na pasterce z powodów zdrowotnych, chociaż zawsze chciałam :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie lubię pasterki, ci pyjaci za kościołem, stylizacje świetne :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pierwsza i trzecia są obłędne *.*
    Olunia400

    OdpowiedzUsuń
  11. Eee... Jak można iść w takich ciuchach na pasterkę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę dystansu, to w pewnym sensie blog związany z modą, więc temat jest przekoloryzowany. Przecież nie dodam zwykłej kurtki i spodni.

      Usuń
    2. Lepiej ubrać się jak 3/4 nastolatekXDDDD Przecież to gra o modzie. Kompletnie nie rozumeim Twojego komentarza.

      Usuń
  12. Ja tam bym się na pasterkę tak ubrał:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mi się najbardziej podoba środkowa. stardollowy10

    OdpowiedzUsuń
  14. Druga stylizacja najlepiej wygląda mi na pasterkę. Nie poszłabym w cekinowych spodniach do kościoła więc pierwsza jest nie dla mnie. To samo z trzecią, w kapeluszu, w zimę? XD

    OdpowiedzUsuń
  15. A według mnie trzecia jest najlepsza! Uwielbiam ten płaszcz.

    OdpowiedzUsuń