2014/12/31

Sylwester-skąd to się wzięło?

Witam Was wszystkich bardzo serdecznie. Nie zrobię wielkiego odkrycia jeśli stwierdzę, że dziś żegnamy Stary Rok, a witamy Nowy. Tak! 2014 już prawie za nami, każdy z nas przeżył w nim pewnie lepsze i gorsze chwile, ale już się skończył i teraz czas na 2015. Ja osobiście oceniam miniony rok za udany, chociaż był dla mnie trochę... dziwny. No, ale to nie ważne.  
Czy zastanawialiście się kiedyś skąd wzięło się tak huczne świętowanie Nowego Roku? Jeśli nie-zapraszam do lektury!
Sylwester. Dzień, w którym wielu ludzi w wielu państwach spotyka się, wznosi toasty, imprezuje i bawi się do białego rana. Ostatni dzień Starego Roku jest symbolem pożegnania i przywitania jakiejś części naszego życia. Świętujemy kolejny przeżyty rok i witamy następny. Początki tej tradycji sięgają nawet Starożytnego Rzymu, kiedy to Juliusz Cezar wprowadził zwyczaj rozpoczynania Nowego Roku 1 stycznia, nawet nazwa kalendarza juliańskiego pochodzi od jego imienia. Wpisz w komentarzu słowo ,,ryba", a weźmiesz udział w losowaniu prezentu.  Ale skąd pochodzi tradycja sylwestrowej zabawy?
Otóż pewna wróżka zwana Sybillą przepowiedziała, że tysięcznego roku nastąpi koniec świata. Miał to być przełom, który uwolni uwięzionego przez papieża Sylwestra I straszliwego smoka Lewiatana, zaś on miał zniszczyć cały świat! Kiedy zbliżał się termin zagłady ludność całej Europy była przerażona-ukrywali się w domach, płakali i modlili się. Smok oczywiście nie pojawił się, a wtedy wszyscy wybiegli na ulice tańcząc, śmiejąc się i świętując. Od tamtej pory ludzie co roku świętują przyjście Nowego Roku i żegnają Stary.
W Polsce zwyczaje noworoczne pojawiły się stosunkowo późno, gdyż dopiero w XIX wieku, początkowo huczne bale organizowała tylko arystokracja, a wieczór przeciętnego Polaka przypominał raczej zwykłą kolację niż huczną zabawę.
Wiedzieliście skąd wzięło się to święto? Macie plany na sylwestra?
Rok 2014 zaliczacie do udanych, czy cieszycie się, że już się kończy?
Pochwalcie się :)
SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU!

14 komentarzy:

  1. Nie zastanawial się w sumie nad tym :D dobrze, że o tym napisałaś :) co do tego roku... pierwsza połowa gorsza od tej drugiej :) Ryba.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja chyba nie mam super planu na sylwestra, ale wyjdę prtzed ratusz i popatrzę na fajerwerki ;)) Ryba.
    PrincessaZuza

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze zastanawiałam się nad pochodzeniem tej nazwy. Ten sylwester spędzę z rodziną i bardzo się cieszę, że ten rok się kończy ;) Ryba.
    WERRA.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten rok zaliczam do udanych :D I tobie również życzę Szczęśliwego Nowego Roku! Ryba ~
    Tori121

    OdpowiedzUsuń
  6. Ojej nie miałam pojęcia o tym smoku! Ryba XD.
    katniss-ne

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawe...Myślę,że ten rok był udany.

    ryba
    kreda2

    OdpowiedzUsuń
  8. Boje sie tej wrozki XD
    ryba

    Stella19878

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo się cieszę, że ten rok dobiega końca, ponieważ wielokrotnie kłóciłam się z 'przyjaciółkami' i zbyt wiele łez przez to wylałam więc nie był za bardzo udany :-/. Post bardzo ciekawy. Świetne ciekawostki.
    ryba

    StarMartusia...

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten rok był bardzo ciężki... tyle powiem. Post fajny, dowiedziałam się kilka rzeczy. Ryba ;]
    dora_dorka

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten rok był dziwny...Cieszę się że już się kończy :)
    O tym smoku już gdzieś słyszałam, ale dzięki że mogłam sobie przypomnieć.
    ryba
    Dozzi4

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten rok był dobry, ale wierze, że następny będzie jeszcze lepszy.
    Ryba

    OdpowiedzUsuń
  13. Uważam, że ten rok był udany(wiadomo było kilka złych wspomnień, lecz to chyba jak w każdym)
    Klarunia_P

    OdpowiedzUsuń
  14. Wow nie wiedziałam nic o soku ale bardzo fajny artykul podoba mi sie jest fajnie krótko zwięźle i na temat napisany ^^
    QueenROyal.

    OdpowiedzUsuń