2012/10/27

4 Podstawowe zasady korzystania z Gimpa

 Niezaplanowany artykuł, który miał trafić na innego bloga - mam nadzieję że się przyda :D
(rozumiem jeżeli 3/4 obserwatorów to umie + nie jest to seria artykułów, która zostanie kontynuowana)

 Ten artykuł będzie dla naprawdę, ale naprawdę początkujących.
Opiszę tu podstawowe opcje które trzeba opanować, chcąc wykonywać grafikę.
Przerobimy dziś:
1. Zaznaczanie danego obszaru tak zwanym Lassem.
2. Powiększanie oraz pomniejszanie danej rzeczy.
3. Obracanie danej rzeczy.
4. Warstwy.

1. Jeżeli nie wiesz jak zaznaczyć dany obszar w Gimpie, przeczytaj.
Zacznijmy od tego, że trzeba się dowiedzieć jak wygląda ikonka zaznaczania Lassem, a wygląda ona tak:
(Czerwona ramka)


Gdy klikniemy tą ikonę, myszka jest teraz naszym Lassem.
Gdy chcemy coś zaznaczyć, najlepiej przybliżyć do siebie ten element.
 (W moim przypadku będzie to głowa z fryzurą dollki)
Przybliża się lupą, której ikonką jest właśnie Lupa znajdująca się ostatnia w drugim rzędzie od góry, na powyższym obrazku.


Zaznaczanie wygląda tak, że co chwilę klikasz lewym przyciskiem myszy w miejsca wzdłuż końca elementu który chcemy zaznaczyć, wygląda to mniej więcej tak:


Efekt końcowy całego zaznaczenia:


2. Tu już łatwiejsza sprawa, umiesz zaznaczyć dany obszar, ale nie umiesz zmienić jego rozmiarów? Przeczytaj.

Gdy już zaznaczyłeś obszar, który chcesz pomniejszyć, kliknij na ikonkę Skalowania która wygląda tak:
(Czerwona ramka)


Gdy klikniemy na tą ikonkę, nasza myszka zamienia się w "Skalownik" ustalający wymiary zaznaczonej rzeczy.
Chcąc zmienić wymiar, lewym przyciskiem myszy kliknij na zaznaczoną rzecz.
(W moim przypadku jest to powyższa głowa)


Jeżeli masz ustalone wymiary do których chcesz powiększyć/pomniejszyć zaznaczoną rzecz, wpisz szerokość oraz wysokość w określone miejsce widoczne na obrazku powyżej.
Jeżeli nie masz określonych wymiarów, przyciśnij lewym przyciskiem myszy na zaznaczoną rzecz i przeciągnij w określoną stronę by pomniejszyć lub powiększyć rzecz do własnych wymiarów.


Gdy ustalisz wielkość zaznaczonego obszaru, kliknij przycisk Przeskaluj.
(Czerwona ramka)


Efekt końcowy widoczny w punkcie drugim na powyższym obrazku.
Gotowe!
+
Powiększony/pomniejszony zaznaczony obszar możesz przemieścić za pomocą Przesunięcia którego ikonka to 4 połączone ze sobą strzałki znajdujące się w trzecim rzędzie od góry, druga ikona od lewej.

3. Umiesz zaznaczyć dany obszar, ale nie umiesz go obrócić? Przeczytaj.

Jeżeli macie już zaznaczony wybrany obszar (w moim przypadku głowa), kliknij ikonkę Obrót która wygląda tak:
(Czerwona ramka)


Gdy już klikniemy na ikonkę Obrót, klikamy lewym przyciskiem myszy na zaznaczony obszar i przeciągamy kursorem myszy w stronę, w którą chcemy obrócić zaznaczony obszar, cały czas przytrzymując przy tym lewy przycisk myszki. 


Gdy ustaliłeś/aś zadowalający Cię kąt zaznaczonego obszaru, kliknij przycisk Obróć umieszczony przeze mnie w czerwonej ramce.
Gotowe!
Gdy jednak chcesz obrócić zaznaczony obszar o ustalony przez siebie wcześniej kąt, wpisz go w ramkę "Kąt".
Efekt końcowy:
+
Obrócony, zaznaczony obszar możesz przemieścić za pomocą Przesunięcia którego ikonka to 4 połączone ze sobą strzałki znajdujące się w trzecim rzędzie od góry, druga ikona od lewej.


4. Jeżeli chcesz wykonać jakąś czynność, nie psując przy tym podstawowego obrazka, zrób warstwę. 
Nie umiesz zrobić warstwy? Przeczytaj.

Aby utworzyć warstwę, kliknij to, co na poniższym obrazku.


Gdy klikniesz na Nową Warstwę... wyskoczy Ci okienko, w którym można wpisać nazwę warstwy, ustalić jej wielkość oraz typ. Zalecam typ Przeźroczysty.
Wybrałeś już opcje warstwy? Kliknij przycisk OK.


W oknie "Warstwy - Gradienty" pojawiła Ci się właśnie warstwa o ustalonej nazwie, wymiarach oraz typie. 
Gotowe!
+
Aby usunąć warstwę kliknij na nią w oknie Warstwy - Gradienty prawym przyciskiem myszy, oraz wybierz opcję Usuń warstwę. Warstwa została właśnie przez Ciebie usunięta :)
Jeżeli chcesz zmienić nazwę warstwy kliknij na nią prawym przyciskiem myszy, oraz wybierz opcję na samej górze, czyli Modyfikuj atrybuty warstwy, po czym wyskoczy Ci okienko w którym będziesz mógł wpisać nową nazwę warstwy, gotowe! Jeżeli jednak nie chcesz zmieniać nazwy warstwy, kliknij krzyżyk.
Gdy zechcesz być na warstwie niżej, kliknij na nią po prostu w oknie Warstwy - Gradienty i działaj! + Jeżeli chcesz przemieścić warstwę, przeciągnij ją w dane miejsce w oknie Warstwy - Gradienty. 

Masz pytanie?
GG:  43376223
SKYPE: H.i.h.i9


Tyle na dziś ode mnie (chyba), mam nadzieję że dla początkujących artykuł bardzo przydatny, pozdrawiam, Marcel.

31 komentarzy:

  1. Ciekawy artykuł, ale mnie się nie przyda, mam to opanowane. c:
    Bvb.Love

    OdpowiedzUsuń
  2. ahhah, ja wlasnie jestem to bardzo poczatkujaca.... i bardzo dziekuje za pomoc, napewno mi sie to przyda)

    sisi_penny
    obs jako: diana1010

    OdpowiedzUsuń
  3. Jejejeje! Dzięki wielkie. Od pewnego czasu chciałam się zabrać za gimpa, no cóż... próbowałam i nic mi nie wychodziło :< teraz spróbuję jeszcze raz i może coś z tego wyjdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze, że wstawiłeś ten artykuł . Wielu osobom na 100% się przyda. Ja to mam już opanowane.
    missmis5

    OdpowiedzUsuń
  5. Z pewnością pomocny! Na pewno skorzystam

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawe ale ja nie prowadze bloga o grafice ale dzięki na przyszłość
    mamymijmi

    OdpowiedzUsuń
  7. Przydatne ! Więcej takich artykułów poproszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo Ci dziękuje napewno skorzystam.

    pozdrawiam:) sikorka_2000

    OdpowiedzUsuń
  9. fajny artykuł, ja już mam to opanowane, ale raczej z tego nie korzystam, bo nie mam do czego

    MissGirls150

    OdpowiedzUsuń
  10. Och.. artykuł z pewnoscią mi się przyda! Bedzie co robić w zimowe wieczory. Artykuł bardzo fajny, warty kontynuowania.

    OdpowiedzUsuń
  11. O widzisz Marcel, ja nigdy nie wiedziałam jak zmienić rozmiar, nie wpadałabym na skalowanie :) Dzięki, przyda się.

    OdpowiedzUsuń
  12. dziękuje jestem początkową graficzką i mi się to przyda ^ ^ Daj jeszcze jakbyś mogła jak się cieniuje
    1karo1

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawy artykuł i myślę, że dla niektórych bardzo przydatny. Jestem początkująca, ale to mam opanowane. Czekam na większe wyzwania;)

    PrimaRoyale

    OdpowiedzUsuń
  14. Mi się jak najbardziej przydało i chyba zacznę tworzyć grafikę ♥

    emmadefunke

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo fajnie! Przyda mi się, bo nic w nim nie umiem zrobić :) Jakbyś mogła rób tego więcej :)

    Asinek.xd

    OdpowiedzUsuń
  16. Fajny artykuł , może kiedyś skorzystam , na razie nie zamierzam używać gimpa , używam photo shopa

    gwiazda8888

    OdpowiedzUsuń
  17. Dzięki. Pewnie skorzystam ;p

    1Izabela

    OdpowiedzUsuń
  18. Cel w którym powstał ten aryków mogę powiedzieć,że został osiągnięty.! Wspaniały pomysł w ogóle aby pomagać stardollowiczom, początkującym grafikom pomoc, inspiracje oraz instrukcje jak mogą zaczynać robić nagłówki. Przekazałaś nam to bardzo jasno i wyraźnie, ciesze się że organizujecie tego typu poradniki na blogu. ja również początkującym grafikiem i bardzo pomogły i pomagają mi twoje cenne wskazówki.Dobrze mieć kogoś kto pomoże z chęci nie przymusu. Efekty które można otrzymać są naprawdę piękne, trzeba tylko włożyć w to serce i pasje oraz czas. Mam nadzieje że będzie tego typu poradników więcej bo naprawdę w tyn sposób coś osiągacie.
    patXDD

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny artykuł ! Wszystko fajnie i zrozumiale napisane. Niestety nie korzystam z gimpa ani innych programów graficznych więc raczej mi się nie przyda, ale jak tylko będzie potrzebne na pewno wrócę do tego poradnika :)

    Dosia974

    OdpowiedzUsuń
  20. świetny pomysł na artykuł, mistrzem gimpa nie jestem, więc przyda mi się :)

    OdpowiedzUsuń
  21. bardzo dobry artykuł ,lecz mi sie nie przyda .C :



    Gieniusia.

    OdpowiedzUsuń
  22. Fajny ten poradnik, ale ja nie skorzystam bo jestem leniem i nie lubie sie bawić w przerabianie zdjęć, jakoś mnie to nie jara ;p

    OdpowiedzUsuń
  23. nigdy nie interesowałam się grafiką, toteż nie mam żadnego z tzw. patentów do robienia nagłówków itd., ale doceniam pracę i talent innych, więc sądzę, iż pewnie te podstawy przydadzą się wielu osobom, które chcą próbować ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Fajny poradnik! Oby btło ich więcej :)

    zuzankaka

    OdpowiedzUsuń
  25. ^ lol


    ja niennawidze gimpa :D photoshop forever

    OdpowiedzUsuń
  26. tak apropo szacun dla kogos kto go umie uzywac hahahha. photofiltre chyba jeszce goresze, w kazdym razie i tak po 3 dniach photofiltre masakra i usunelam, gimp z miesiac - koniec. w photoshopie jest wszystko proste i zrozumiale wedglu mnie, co wiecej po polsku jak patrzylam cos z tutoriali nie rozumialam, a po angielsku przeciwnie i gdyby ktos na ta chwile proponowal mi spolszczenie nie dzieki xD

    OdpowiedzUsuń
  27. Ciekawy artykuł i bardzo pomocny. jednak tylko dla tych , które osoby mają czas na takie zabawy. Niestety ale ja go nie mam.


    ewelina11222

    OdpowiedzUsuń