2015/01/20

Jaki jest Twój styl?


Historia stylu preppy sięga lat 30-50. ubiegłego wieku i jako źródło podaje się ubiór amerykańskich studentów z tzw. Ivy League (Liga Bluszczowa) - stowarzyszenia zrzeszającego osiem elitarnych uczelni amerykańskich (m.in. Harvard, Yale, Princeton).
Słowo „preppy” pojawiło się dwadzieścia lat później i przypisuje się je powieści „Love story” autorstwa Ericha Segala (1970 r). Przez wiele lat ubiór studentów wymienionej Ligi był po prostu uniformem i nie był traktowany jako „styl” mody codziennej. Dopiero w latach 70. młodzież z mniej uprzywilejowanych grup społecznych zaczęła naśladować styl ubierania rówieśników z prestiżowych uczelni.
Prawdziwy boom na styl preppy nastąpił w roku 1980, gdy ukazała się książka „Official Preppy Handbook” autorstwa Lisy Birnbach, która z założenia miała być rodzajem parodii wyśmiewającej styl życia elitarnej części społeczeństwa, a tymczasem dla wielu młodych ludzi z niższych sfer stała się gotowym podręcznikiem  jak stać się preppy.


Styl ten polega na łączeniu ze sobą prostych, minimalistycznych, markowych ubrań, pod względem formy kojarzonych przede wszystkim z prostotą i elegancją. Do podstawowych elementów stylu preppy z pewnością należą cienkie, bawełniane swetry w charakterystyczne, wielokolorowe romby, grube, szare bluzy dresowe łączone z obcisłymi, dżinsowymi rurkami, kardigany i miękkie buty na płaskim obcasie. Do marek, najczęściej utożsamianych z tym stylem możemy zaliczyć Abercrombie & Fitch, Lacoste, Tommy Hilfiger, J.Press, Ralph Lauren, Brooks Brothers, Jack Rogers, L.L. Bean, Vineyard Vines, Nantucket Brand, Burberry, J.Crew, Lilly Pulitzer, Lands End, Smathers & Branson czy Tucker Blair - większość z nich jest w Polsce bardzo słabo znana lub praktycznie nieobecna, nawet w świadomości konsumentów. 


Co sądzicie o tym stylu? 

18 komentarzy:

  1. Mi ten styl bardzo się podoba, aczkolwiek nie za często się w niego ''ubieram''. Stylizacje świetne. Aż nie mogę się napatrzeć :)
    truuusty135

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak zwykle - niezmiernie ciekawy post,który równie fajnie i prosto się czyta. Uwielbiam je! Za każdym razem dowiaduję się z nim czegoś ciekawego,co przydaję nieraz mi się przydaję. Jednak przyjdźmy do sedna - nie bardzo mi się podoba ten styl u kobiet. Zwłaszcza u tych z wybiegu ukazanego na zdjęciach. Za to u mężczyzn to cudo! Uwielbiam połączenia tenisówek z marynarkami czy swetrów z koszulami. Czasem sama stosuję ten styl,chociaż jak wspomniałam wyżej - nie lubię jak stosują go kobiety. Co do stardoll'owych stylizacji. Są wspaniałe! Ale za dużo razy już widziałam ta kamizelkę z kawą w stylizacjach przez co mi zbrzydła. I to dosłownie. Bardzo mi się podobała na początku,teraz każdy ją stosuję przez co jest nudna. Co do dwóch pozostałych stylizacji - bardzo ładne. Wszystko ze sobą współgra ,a sweterek w drugiej stylizacji jest po prostu przepiękny! :)

    mrrPaula

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. co nieraz mi się przydaję* ale wtopa haha..

      Usuń
    2. *przydaje :)
      W tym zastosowaniu ;)

      Usuń
  3. Styl nie przypadl mi do gustu. Szczerze mowiac nawet o nim wczesniej nie slyszalam. Okropne jest to, ze na zdjeciach, ktore pokazalas, kobiety wygladaja bardziej mesko niz faceci. Co do marek przez ciebie przytoczonych... Nie ma sie co dziwic, ze w polszy malo znane, skoro polskie spoleczenstwo jest biedne. Drugim faktem jest to, ze jest malo owych sklepow i niestety trzeba je kupowac za granica.

    cloeilu

    OdpowiedzUsuń
  4. Więc tak styl przypadł mi do gustu :) Całkiem fajnie to wszystko wygląda, a stylizacje wyszły Ci świetnie ! Bardzo lubię takie posty, bo nie znam wszystkich stylów i takie właśnie posty bardzo mi się przydadzą. Dziękuję.
    Nalsh

    OdpowiedzUsuń
  5. Mało interesowałam się tym stylem. Teraz mam ochotę się w niego wgłębić.
    Idę o nim czytać ^^
    Ogólnie bardzo podoba mi się preppy na facetach. Kobiety.. hm.
    Ogólnie stylizacje są boskie, szczególnie ta pierwsza!

    ChemicRomance.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie wiedziałam nawet, że jest taki styl ! A konkretnie, że się tak nazywa, ogólnie lubię styl peeppy na kobietach jak i mężczyznach
    Klarunia_P

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubię taki styl, inspiruję się nim często (nie na stardoll). Stardollowe stylizacje są ładne, ale słabo pasują do preppy.

    Frytasna1997

    OdpowiedzUsuń
  8. Szczerze mówiąc to nawet nie wiedziałam, że jest taki styl. Dzięki, że umieściłaś taki post teraz przynajmniej o nim wiem ;) Też sądzę, że na zdjęciach powyżej mężczyźni o wiele lepiej się prezentują niż kobiety. Bardzo mi się podoba ten styl ubioru, ale jak już wspomniałam sodząc po zdjęciach to raczej bardziej u mężczyzn. A co do twoich stylizacji to również trafiają w moje gusta, a szczególnie ta trzecia stylizacja poprostu uwielbiam ten sweter z kamizelką i kawą cudo !!! Idealnie dobrane do niego dodatki i śliczne włosy. ;D

    k.kaka1997

    OdpowiedzUsuń
  9. Styl do mnie nie rzemawia a jak dla mnie to stylizacje ne za bardzo nawiązują do Tego stylu lub artykułu ;)
    QueenRoyal.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stylizacje -poza ostatnią- byly inspirowane realny stylizacjami, tzn. wzorowalam sie na zdjeciach :)

      Usuń
  10. Nie znałam go wcześniej.
    kreda2

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak świetnie wyglądają Ci mężczyźni! :D Nie wiedziałam, że tak to się nazywa, że w ogóle to odrębny styl. Właśnie dlatego lubię te posty. Stylizacje uważam za adekwatne do posta, może z wyjątkiem 3.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten styl jest nawet fajny, ale przyznam, że nie wiedziałam jak się nazywa. Stylizacje na poziomie, może niezbyt w stylu preepy, ale są ładne.

    OdpowiedzUsuń
  13. Styl idealny do pracy i na oficjalne spotkania. Osobiście rzadko się tak ubieram, bo raczej okazyjnie. Uważam, że ten styl bardzo pasuje mężczyznom (:
    Stylizacje są ładna, a szczególnie pierwsza, która jest pełna szyku i klasy, bardzo elegancka i wręcz idealna zarówno do pracy jak i na co dzień (:

    OdpowiedzUsuń
  14. Styl fajny, szkoda tylko, że tekst skopiowany, a nie sam napisany ;)

    OdpowiedzUsuń